غذاهای محلی بیجار گروس طرز تهیه آشدو (آش دوغ گروسی)

طرز تهیه آشدو (آش دوغ گروسی)

طاهره تختی

آش دوغ یکی از غذاهای مشهور ایران و بیشتر متعلق به منطقهٔ آذربایجان و کردستان است. این غذا را با استفاده از ماست یا دوغ تازه، سبزی آش یا سبزی محلی و یا کوهی، برنج، سیر، نخود، تخم مرغ و نمک می‌پزند. در هنگام خوردن نیز می‌توان از سیر کوبیده تازه و نعنای داغ نیز استفاده کرد. معمولاً این غذا دارای طعمی ترش‌مزه‌ است. (ویکی پدیا )


طرز تهیه آشدو (آش دوغ گروسی)


مواد لازم :

دوغ - رشته ی آش - اسفناج یا تره - سیر

 پیازداغ و نعنا داغ (اختیاری)

مقدار مواد بالا معمولا" به ذائقه هر فرد بستگی دارد اما هرچه اسفناج بیشتر باشد بهتر است چون پس از پختن آب می رود.

ابتدا دوغ را در قابلمه ریخته و روی شعله قرار می دهیم. همزمان که گرم می شود باید آن را دورانی هم بزنیم تا دوغ همگونی خودش را از دست ندهد. باید تا لحظه ای که دوغ شروع به جوشیدن نکرده آن را به هم زد. وقتی دوغ به نقطه ی جوش رسید همزمان با به هم زدن آن ساقه های اسفناج را کم کم در قابلمه اضافه می کنیم. بعد از چند دقیقه کم کم رشته آشی را اضافه می کنیم و باز دورانی هم می زنیم. کمی بعد هم برگهای اسفناج را اضافه می کنیم. وقتی رشته نرم شد و لعاب انداخت آش ما آماده شده است.

 چون دوغ و اسفناج از نظر مزاجی ایجاد سردی می کنند این آش همیشه همراه با سیر کوبیده (خام) سرو می شود و بعضا" در آن از پیازداغ و نعنا داغ هم استفاده می شود.

اصل "آشدو" بیجاری به همین صورتی که گفتم تهیه می شود اما به سبک برخی روستاهای بیجار گاهی از همان ابتدا در دوغ لپه یا برنج یا هُرِش(بلغور گندم) یا ترکیبی از آنها هم به مقدار کم اضافه می شود که طعم و لعاب مخصوصی به آش می دهد.

در فصل بهار گاهی بجای اسفناج  از گیاهی به نام "گوشتِ بَرخیلهَ" در تهیه آش دوغ استفاده می شود.

در سفره ها ی مراسم  عصرانه  بیجاری که در بهار و تابستانها در خانواده های گروسی بسیار متداول و مرسوم است معمولا" آش دوغ "آشدو" - کوکو سبزی یا کوکو سیب زمینی- حلوای گشنیز یا دوشاب و دولمه برگ مو به چشم می آید.



اینهم عکس آشدوی ما که توی یک قابلمه بزرگ در باغ سراب در حال پختن برای صرف یک عصرانه ی خانوادگی هست ... نوش جان
Average :  4.38 |  Submitted :  8

Tags
    Created by  admin  on  12/6/2012
    6.1.7.0
    V6.1.7.0