غذاهای محلی بیجار گروس طرز تهیه خوراک غازیاغی (نرگسی گروسی)
طرز تهیه خوراک غازیاغی (نرگسی گروسی)     1391/09/17

طاهره تختی

غازیاغی یک نوع تره است که در فصل بهار در نزدیکی رودخانه و چشمه سارهای گروس به وفور یافت می شود. البته مانند پونه دقیقا" کنار آب رشد نمی کند و دوتر از آب است.





توضیحی در رابطه با غازیاغی :

غازیاغی یک نوع تره است که در فصل بهار در نزدیکی رودخانه و چشمه سارهای گروس به وفور یافت می شود. البته مانند پونه دقیقا" کنار آب رشد نمی کند و دوتر از آب است. 

در گویش گروسی به آن قازیاغَه یا قازی آغَه گفته می شود. 

مواد لازم:

غازیاغی - تخم مرغ - پیاز - رب گوجه فرنگی - نمک و زردچوبه و فلفل سیاه - روغن

غازیاغی را در مقدار کمی آب با حرارت ملایم روی اجاق قرار می دهیم تا بپزد. لزومی ندارد آب روی غازیاغی را بپوشاند چون مانند پختن اسفناج (برای تهیه نرگسی) خودش آب می اندازد. اگر شعله را کم نموده و در قابلمه را بگذاریم کم کم همراه با پخت آهسته آب تبخیر می شود. وقتی که آب کاملا" تبخیر شد و غازیاغی تغییر رنگ داده و پخت شعله را خاموش می کنیم.

پیاز را با زردچوبه و نمک در روغن تفت می دهیم تا طلایی شود. نکته مهم این است که زرد چوبه را همان اول اضافه کنیم که بوی نامطبوعش با سرخ شدن در روغن رفع شود. حالا مقداری فلفل سیاه را برحسب ذائقه اضافه می کنیم.

یک قاشق غذاخوری سرپر رب گوجه فرنگی به پیازداغ اضافه نموده و یکی دو دقیقه در روغنش تفت می دهیم. باید رب گوجه را دائما" به هم زد تا نسوزد.

حالا تخم مرغها را در ماهیتابه می شکنیم و سفیده ها را با قاشق در روغن جابجا می کنیم تا کاملا خودش را بگیرد. سپس زرده ها را قاطی می کنیم و الان هنگام اضافه کردن غازیاغی پخته شده به بقیه مواد است. دو دقیقه که غازیاغی را همراه با سایر مواد در ماهیتابه هم بزنیم زرده هم خودش را می گیرد و غذای ما آماده است.

 


امیدوارم با سایر اعضای خانواده دور هم از خوردن این غذا لذت ببرید.