غذاهای محلی بیجار گروس طرز تهیه خورشت کنگر
دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

طرز تهیه خورشت کنگر

طاهره تختی

گیاه کنگر که تقریبا”درتمام ایران مصرف خوراکی دارد به نام خالص کنگر شناخته می شود و معمولا”درفصل بهار و ماه اردیبهشت در اکثر سبزی فروشی ها و میوه فروشی ها به فروش می رسد


طرز تهیه خورشت کنگر



مواد لازم :

گوشت گوسفندی یا گوساله نیم کیلوگرم - کنگر پاک شده یک کیلوگرم - لپه نصف لیوان (یک فنجان) - پیاز یک عدد - نعنا خشک و جعفری خشک هر کدام دو تا سه قاشق غذاخوری ( من به جای جعفری خشک از تره محلی خانگان استفاده کرده ام ) - رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری سرصاف - نمک و زردچوبه - روغن مخصوص سرخ کردنی

 


طرز تهیه:

ابتدا پیاز خلالی را با نمک و زردچوبه در روغن کمی تفت می دهیم. گوشتها را که تکه تکه نموده ایم همراه آن تفت می دهیم تا آب انداخته و آبش تبخیر شود. این خورشت را می شود بدون استفاده از رب گوجه فرنگی هم درست کرد اما من به خاطر مزه و رنگ زیبایی که به خورشت می دهد در این مرحله یک قاشق غذاخوری سرصاف رب اضافه نموده و کمی هم گوشت و پیازداغ را با رب تفت می دهم. حالا چند لیوان آب اضافه می کنیم و می گذاریم بپزد.

جداگانه کنگر را همراه نعنا خشک و جعفری در روغن تفت می دهیم و در ظرفی هم لپه را با یک لیوان آب دو سه دقیقه در مایکرویو یا روی شعله می جوشانیم و آب لپه را دور میریزیم تا بوی نامطبوعش همراه با کف بوجود آمده ی روی آب برود.

یک سوم از زمان پخت گوشت که سپری شد بقیه مواد را همراه با لیموعمانی(در صورت تمایل) در قابلمه می ریزیم تا بقیه زمان پخت سپری شود. فراموش نکنید که لیموعمانی ها را باید با چنگال سوراخ کرد تا هنگام پخت مچاله نشوند. حالا شعله را بسیار کم می کنیم تا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه خورشت جابیافتد و روغن بیاندازد. 

 این هم عکس خورشت کنگر ما ...  نوش جان

امتیاز :  ۴.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها
    ايجاد شده توسط  admin  در تاريخ  1391/09/19
    6.1.7.0
    V6.1.7.0