غذاهای محلی بیجار گروس طرز تهیه سوپ غازیاغی (قازیاغَه)
يکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

طرز تهیه سوپ غازیاغی (قازیاغَه)

طاهره تختی

این سبزی بسیار معطر بوده و طعم دلپذیری دارد و در تهیه انواع سوپ، آش، کوکو و سبزی پلو به کار می‌رود. غازیاغی، شیر مادران شیرده را زیاد، خون را تصفیه، ترشحات غدد داخلی را تنظیم و برای درمان بیماری‌های پوستی موثر است. این سبزی، گرمی و حرارت بدن را بالا برده و انرژی‌زا بوده، بی‌اشتهایی را رفع و برای آرامش اعصاب مفید است.


مواد لازم :

غازیاغی - رشته سوپ (ورمیشل) - سینه مرغ (اگر مشکلی ندارد سوپتان چرب شود بال مرغ هم اضافه کنید تا لذیذتر شود) - پیاز - سیب زمینی - روغن و نمک و زردچوبه و فلفل و ادویه

 

طرز تهیه :

     پیاز را طبق دستور سرآشپز به همراه زردچوبه و نمک و کمی هم فلفل و ادویه سرخ می کنیم. مرغ تکه شده را هم با آن تفت می دهیم تا بوی زغمش برود. بسته به ذائقه میتوانیم مقداری رب گوجه فرنگی هم برای خوش طعم و خوشرنگ تر شدنِ سوپ اضافه کرده و کمی تفت دهیم تا خودش را بگیرد. رب گوجه فرنگی اختیاری است و در سوپی که پایین عکسش را قرار داده ام اضافه نشده.

غازیاغی خرد شده و سیب زمینی نگینی شده را اضافه می کنیم و تفتی داده و آب را اضافه می کنیم و می گذاریم روی شعله تا چهل دقیقه بپزد. حالا رشته سوپ (ورمیشل) را اضافه می کنیم. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول میکشد تا ورمیشل هم بپزد و کاملا" لعاب بیاندازد. سوپ ما آماده است. این سوپ رو به روش طبخ خانم لیلا واحدی براتون نوشتم .

مثل همه سوپها سرو این سوپ همراه با آب لیمو یا نارنج تازه بهتر است. البته با ماست محلی گوسفندی هم بسیار خوشمزه است.

نوش جان ...

امتیاز :  ۴.۱۷ |  مجموع :  ۶

برچسب ها
    ايجاد شده توسط  admin  در تاريخ  1391/09/16
    6.1.7.0
    V6.1.7.0