غذاهای محلی بیجار گروس طرز تهیه آش پُرشکَه
دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

طرز تهیه آش پُرشکَه

طاهره تختی

آش پُرشکَه یکی از آش های خوشمزه بیجاری است که بیشتر کدبانوهای بیجاری پختش رو حداقل بکبار تجربه کرده اند.





آش پُرشکَه

مواد لازم :

آرد - عدس - اسفناج - سبزی آش - پیاز داغ - نمک و فلفل و ادویه و زردچوبه که در همان ابتدا بر حسب ذائقه به پیاز داغ اضافه می گردد- یک نوع سبزی کوهی به اسم کویز که در فصل بهار در کنار چشمه های بیجار می روید و خواص دارویی فراوانی دارد

طرز تهیه پُرشکَه:

ابتدا آرد را الک کرده سپس و با مقدار بسیار کمی آب خمیری کم آب و خشک بدست آورده که روی الک پهن کرده و با حرکت دورانی دست کم کم خمیر های کوچک گرد به اندازه عدس درست می شود. آرد اضافی که از الک رد شده و پایین ریخته را می شود بعدا" برای تهیه "حلوای پُرشکَه" استفاده کرد.

خمیر های گرد خُرد به دست آمده را در سینی پخش می کنیم و زیر آفتاب قرار می دهیم ( در زمستان می شود روی بخاری قرار داد )

طرز تهیه آش پُرشکَه : (طبق دستور خانم لیلا واحدی)

بسته به ذائقه و موجود بودن هر کدام از سبزی هایی که در مواد لازم ذکر شده می توان ترکیبی از آنها را انتخاب و در آش استفاده کرد یعنی برخی تنها اسفناج یا کویز یا سبزی آشی در آش می ریزند و برخی ترکیبی از دو نوع و برخی از همه انواع سبزی ها استفاده می کنند.

ابتدا سبزی ها را خرد کرده و همراه با پیاز داغ تفت می دهیم. عدس را که قبلا" خیسانده ایم به آن اضافه می کنیم. آب را اضافه نموده و می گذاریم بپزد. بعد از نیم ساعت پُرشکه ها را افزوده و هنگامی که لعاب انداخته و آب آش غلیظ شد آماده شده است. این آش مخصوص فصل زمستان است اما چون بیجار یک شهر سردسیر است در بهار و پاییز هم استفاده می شود.

امتیاز :  ۴.۵۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها
    ايجاد شده توسط  admin  در تاريخ  1391/09/16
    6.1.7.0
    V6.1.7.0