غذاهای محلی بیجار گروس طرز تهیه کالویج (کله جوش گروسی)
دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

طرز تهیه کالویج (کله جوش گروسی)

طاهره تختی

کله جوش (کال جوش) از آن غذاهایی است که قدیمی ها آن را بهتر می شناسند. در روزگار فست فود و پیتزا کم کم طبخ این قبیل غذاها رو به فراموشی است. شما بلدید چطور کال جوش بپزید؟ می دانید ارزش تغذیه ای این غذا چقدر است؟ شاید خیال کنید این غذا که کلا فاقد گوشت است، هیچ ارزش غذایی ندارد اما بد نیست بدانید که کشک و گردوی آن کاملا مغذی است.


طرز تهیه کالویج (کله جوش گروسی)


مواد لازم :

 

  کشک - لپه - کشمش - گردو - پیاز - روغن (سرخ کردنی یا جامد) - نمک و زردچوبه - پودر آویشن و   جعفری خشک

 

 ( معمولا" مقدار مواد لازم را بسته به ذائقه می توان تغییر داد اما درکل جعفری خشک و آویشن باید بسیار کم و بعنوان چاشنی استفاده گردد تا مزه اصلی غذا تغییر نکند. لپه پخته هم یک تا سه قاشق برای غلظت مایع کالویج استفاده می شود و بیشتر از آن توصیه نمی شود ) .

 

طرز تهیه :

      ابتدا پیاز را به صورتی که در غذاهای دیگر شرح داده ام در روغن با زردچوبه و نمک سرخ می کنیم.

پودر آویشن و جعفری خشک و کشمش شسته و خیس خورده و همچنین گردوهای خرد شده را به پیازداغ  اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم و کنار می گذاریم.

در یک قابلمه کشک را با مقداری آب مخلوط می کنیم ( در حدی که مانند دوغِ غلیظ باشد) لپه را که قبلا"  پخته شده به آن اضافه می کنیم و روی شعله قرار داده و همزمان هم می زنیم تا مایع ناهمگون نشود و  یکدست باشد. وقتی مایع کمی جوشید و غلیظ شد پیازداغ (و سایر مواد تفت داده شده) را به آن افزوده و  شعله را خاموش می کنیم.

 

غذای ما آماده سرو است ...


نوش جان

امتیاز :  ۳.۴۳ |  مجموع :  ۷

برچسب ها
    ايجاد شده توسط  admin  در تاريخ  1391/09/16
    6.1.7.0
    V6.1.7.0