پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۹/۲۹ 
  • تعداد بازدید : 33360
  • کد خبر : ۱۴۲۸۱
گوزن‌های پارك دریاچه ارومیه در حال انقراض
گوزن زرد ایرانی


رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه تعداد گوزن زرد در کشور بسیار کم شده و در معرض انقراض است، گفته، تعداد گوزن زرد در دنیا در حدود 700 راس بوده که این میزان در ایران حداکثر به  500 راس می رسد.

امید یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه به دلیل شرایط مساعد غذایی و پوشش گیاهی و امنیت آن به عنوان زیستگاه اصلی گوزن زرد شناخته شده است، افزود: از سال 56 تعدادی گوزن زرد ایرانی به این جزیره منتقل شدند اما بدلیل ازدواج درون فامیلی این گوزن ها نگرانی از ایجاد اختلالات ژنتیکی و عدم مقاومت آنها در برابر بیماری ها محیط زیست را به فکر واداشت تا گوزنهایی از سایر سایتها به این جزیره منتقل شود تا میزان تفاوت ژنتیکی این گونه افزایش یابد.

وی ادامه داد: در این راستا برنامه جابجایی و انتقال با تصویب کمیته فنی سازمان حفاظت محیط زیست انجام و طی آن دو راس گوزن زرد ایرانی( یک راس گوزن نر و یک راس گوزن ماده ) با استفاده از داروی بیهوشی و بصورت ایمن زنده گیری و به سایت تکثیر مجتمع تحقیقاتی رشکان واقع در پارک ملی دریاچه ارومیه در سی کیلومتری ارومیه منتقل و عملیات رها سازی با موفقیت کامل انجام شد.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود : یک راس گوزن نر، نیز ازمجتمع تحقیقاتی رشکان ارومیه زنده گیری و برای رهاسازی به پناهگاه حیات وحش دشت ناز انتقال یافت.

یوسفی با بیان اینکه گوزن گونه‌ای جنگل پسند است و جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه باقی مانده جنگلهای زاگرس و دارای پوشش مناسبی است تصریح کرد: در دهه 80 در حدود 300 راس گوزن زرد در این جزیره زیست می کردند اما با خشکی دریاچه ارومیه و حاکم شدن خشکسالی، همچنین ورود حیوانات شکاری از جمله شغال و روباه به جزیره و قوچ و میش ارمنی که رقیب غذایی این گونه هستند، تعداد گوزن زرد این جزیره کاهش یافته که طبق آخرین سرشماری( سال 94) 166 راس از این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از کاهش تعداد گوزن های زرد پارک ملی، محوطه ای جنگل کاری و حصار کشی شده در محوطه دریاچه ارومیه تعیین شده که تعدادی از این گوزنها را برای تامین امنیت بیشتر به این مکان منتقل شده است.

پیش از این و در سال 94 داداشی، رئیس وقت امور ساماندهی و امور مناطق سازمان محیط زیست به خبرنگار ایسنا گفته، گوزن زرد ایرانی از گونه‌های جانوری در حال انقراض است. طی سال‌های گذشته اقداماتی برای جلوگیری از کاهش جمعیت این گونه جانوری در کشور انجام شده تا از روند انقراض این حیوانات جلوگیری به عمل آید.

وی خاطرنشان کرده، درحال حاضر هیچ یک از گوزن‌های زرد ایرانی موجود در کشور در زیستگاه‌های طبیعی خود زندگی نمی‌کنند و همگی در اسارت و تحت نظارت عوامل انسانی نگهداری می‌شوند. برنامه‌های حفاظت از این گونه جانوری طی سال‌های گذشته با همکاری برخی گروه‌های خارجی تدوین و درحال اجراست.

داداشی بیان کرده، طبق این برنامه چند مرکز درکل کشور از این گوزن‌های زرد ایرانی نگهداری و شرایط تکثیر این گونه‌های جانوری را مهیا می‌کنند. برخی از این گوزن‌های زرد ایرانی شرایط مناسبی برای رهاسازی در مراکز اصلی نگهداری که همگی دولتی هستند را ندارند به همین دلیل تصمیم برآن شده که اقدامات لازم برای انتقال آنها به مراکز خصوصی فراهم شود.


امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0